Для психологів

Методичні рекомендації з питань організації діяльності психологічної служби системи освіти області на період карантину

На яких нагальних питаннях необхідно зосередити увагу працівникам психологічної служби у цей час? Приєднуємось до звернення директора Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи В.Г.Панка, опублікованому в соціальній мережі facebook, в якому він наголошує на тому, щоб: по-перше, фахівці психологічної служби суворо дотримувались режимів карантину та методик профілактики захворювань; берегли своє здоров’я і здоров’я своїх близьких; пропагували здоровий спосіб життя. А    також, не забували про своїх клієнтів – учасників освітнього процесу: продовжувати спілкуватись з ними за допомогою соціальних мереж, використовувати інші дистанційні форми роботи. 

Наголошуємо, під час встановленого законодавством карантину фахівці психологічної служби продовжують діяльність, спрямовану на забезпечення реалізації головної мети і завдань психологічної служби – збереження та зміцнення психічного й фізичного здоров’я; сприяння забезпеченню психологічної безпеки, надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу, реалізуючи її з огляду на специфіку закладу освіти, особливості й можливості здобувачів освіти. 

Роль працівника психологічної служби в сучасних умовах організації освітнього процесу, а саме у період карантину в закладах освіти зростає. Ми набуваємо нового досвіду дистанційної реалізації основних завдань психологічної служби в умовах екстремальної ситуації 
Критично оцінюйте свій професійний, емоційний і фізичний стан та своєчасно звертайтеся за потрібною фаховою допомогою. Критичне ставлення до стану свого здоров’я є важливою умовою запобігання як професійного, зокрема, емоційного вигорання, так і ускладнення фізичного стану. При перших тривожних симптомах, що можуть свідчити про соматичні захворювання, зверніться на консультацію, для початку у телефонному режимі до сімейного лікаря й суворо дотримуйтеся його рекомендацій. У разі виникнення професійних питань, які викликають у вас труднощі, внутрішні/зовнішні конфлікти або спричиняють відчуття тривоги, дискомфорту, тощо, зверніться до фахового методиста на консультацію чи супервізію, або до колег із професійної спільноти. Також можливим є організація у період карантину інтервізійних зустрічей або груп професійної підтримки онлайн. Своєчасне і якісне отримання професійної допомоги впливає на рівень задоволеності роботою та якість й ефективність фахової діяльності. 
Створюйте умови для формування та відновлення особистісного ресурсу. Пам’ятайте, що питання збагачення особистісного і професійного ресурсу є важливим не тільки в період відпусток або у вихідні дні, а кожного дня. Включіть у режим дня ті види життєдіяльності, які дарують вам відчуття комфорту, задоволення, спокою, радості, а також підвищують рівень вашої безпеки, життєвої енергії та активності. 
Дотримуйтесь правил психологічної безпеки в процесі професійної діяльності. Важливо пам’ятати, що іноді майже немає можливості вплинути на зовнішні обставини та умови, які сприяють стресу й спричиняють/можуть спричинити вигорання. Позитивного ефекту можна досягати, якщо усвідомлювати та коригувати власні індивідуально-психологічні особливості, які можуть впливати на рівень вашої стресостійкості, розвивати необхідні якості та вміння, а також дотримуватися правил психологічної безпеки з метою формування особистісного ресурсу протистояння синдрому вигорання. Дбайте про себе, щоб мати змогу піклуватися про інших! 

Бажаємо всім вам бути здоровими та проявити здатність і змогу ефективно працювати в дистанційному режимі. 

Частіше нагадуйте собі,  карантин – це тимчасово.

Будьте здорові!!! 

 (при підготовці рекомендацій використано матеріали з сайтів Вінницього НМЦПС, Донецького НМЦПС, Черкаського НМЦПС, інтернет ресурси)

Положення про психологічну службу системи освіти України

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18#Text

Психолог НУШ

Робочі місця і захист від перенавантаження
В Україні понад 1 млн 200 тис. учнів цього навчального року отримали консультації шкільних психологів і стільки ж — пройшли діагностику. На жаль, кількість не завжди переходить у якість, немає жодної статистики щодо того, чи вирішила дитина проблему, з якою зверталася, чи було розв’язано конфлікт, зупинено булінг тощо.
Нині шкільні психологи отримали «подарунок» — затвердження нового Положення про психологічну службу у системі освіти -  першокласники, які ідуть у НУШ, мають отримувати психологічний супровід на сучасному рівні. 
Про що йдеться? У штатний розклад кожної школи (у селі чи мегаполісі, усіх форм власності) внесуть ставку психолога. Кожного забезпечать робочим місцем. Нарешті прописано, що 50% часу психолог має проводити поза навчальним закладом, адже ці години передбачені на підготовку тренінгів, обробку тестів, роботу з фаховою літературою. Це — такий самий «домашній час», як і підготовка учителів до уроків. Адже раніше через відсутність чіткого розмежування часу адміністрація шкіл нерідко змушувала психолога перебувати в школі по 40 годин на тиждень. І заповнювали цей час «замінами» вчителів, консультуванням, підготовкою різних культурних заходів, а методробота зміщувалася на вечір, після 8-годинного робочого дня.
Які обов’язки зняли
У НУШ психолог не повинен брати участь у здійсненні виховної роботи, розробляти та впроваджувати програми з навчально-виховної роботи, адже він — не вихователь. Не мусить займатися просвітницько-пропагандистською діяльністю, адже він — не ідеолог. Немає більше завдання займатися корекцією відхилень в інтелектуальному та психофізичному розвитку, адже він — не дефектолог. А тим більше не повинен допомагати у виборі навчального закладу залежно від рівня психологічного розвитку. Чи складати разом з учнем життєві плани, як вимагало від психологів попереднє Положення. Хіба плани — це не особиста справа самого школяра та його родини?
Найбільше фахівців тішить, що зникла нереалістична вимога забезпечити індивідуальний підхід до кожного учасника освітнього процесу. Один психолог на 700 учнів, їхніх батьків та колектив учителів (за нормативами ставок) не в змозі це зробити. До слова, планується, що жорсткого обмеження кількості психологів залежно від кількості учнів більше не буде. Школа сама вирішуватиме, який штат психологів необхідний залежно від її специфіки та особливостей освітнього процесу.
Дітей більше не лякатимуть тестами
Має назавжди піти страх учнів перед психологом як перед «незворушною тіткою в окулярах, яка всіх підряд тестує, а потім по тим тестам виявляє нетямущих, з важким характером, з розладами». Школи прощаються з концепцією «поламаної дитини», яку необхідно довести до норми. Тож діагностика причин, що ускладнюють розвиток дитини, — більше не головний біль психолога. Він не повинен регулярно проводити психологічні обстеження, якщо на те немає потреби. Так, користуватися цим інструментом фахівець може, але заради певної мети. У НУШ — цінності дитиноцентризму, тож відтепер ітиметься про вивчення динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей. Акценти змінено: не «знайти ваду», а «розкрити можливості».
Сучасні завдання шкільних психологів потребують підвищення кваліфікації. Тож мають ввести нові спецкурси для психологів: базові навички медіатора, розвиток стресостійкості в дітей, психологічній супровід осіб з особливими освітніми потребами. Можливо навіть, як на Заході, якщо у школі — команда психологів, кожен з них спеціалізуватиметься за якимось одним профілем.
Нові завдання психологів у школі:
1. Медіація
Медіатор — це посередник у конфлікті, який допомагає досягти згоди. Будь-який шкільний конфлікт (протистояння учня та вчителя, груп дітей, колективне цькування, сварки серед педагогів тощо) — вибухонебезпечне явище. Тож виявляти та гасити його в зародку — спосіб забезпечити психологічний комфорт під час навчання. Донедавна конфлікти ставали роботою для психолога, лише коли вже сталася якась надзвичайна ситуація. Батьки застрайкували і не пускають до класів дітей, жертву булінгу відвезли до лікарні з травмами, вчителька вдарила учня або той накинувся на педагога з кулаками… Фахівцю знадобляться додаткові знання щодо роботи з дітьми з підвищеною агресією, імпульсивними, такими, що страждають від депресії, та з багатьма іншими особливостями.
А ще психолог-медіатор має здобути таку саму репутацію, як у школах США: незалежна особа, яка неупереджено розбирає мотиви та аргументи, а не «представник учителів». Лише тоді учні, які перебувають у конфліктних стосунках, почнуть довіряти та звертатися заздалегідь. У більшості європейських країн психолог відповідає за шкільний клімат, що змушує його за допомогою профілактики дбати про безпеку та душевний комфорт учнів.
2. Психологічний супровід інклюзії
У кожній школі фахівець має підготувати учнів, а також їхніх батьків до здорової взаємодії з дитиною з особливими освітніми потребами (ООП). Розмови тут замало. Радять проводити тренінги, лекторії, семінари, консиліуми, під час яких будуть зруйновані стереотипи щодо спільного навчання. Якщо ж психолог увійде в спеціальну команду супроводу дитини з ООП (за таку роботу мають доплачувати), він має забезпечити психологічний супровід навчання, а ще — консультувати вчителів та батьків щодо створення ефективних умов для цієї дитини. Утім, фахівець не повинен виконувати обов’язки дефектолога, тож власне заняття та допомога в навчанні — не його сфера діяльності.
3. Навчання антистресу
Психолог сприяє збереженню та посиленню психічного здоров’я. Ось таке, здавалося б, непідйомне завдання. А зробити це реально не огортаючи турботою кожну дитину (це, до речі, не завжди зміцнює), а навчаючи школярів справлятися зі стресом та напругою. Хто, як не фахівець, має розповісти про те, як перемогти тривогу перед контрольною, перебороти негатив, вплинути на власний настрій, позбутися психологічної втоми наприкінці дня. Використовувати всі «психогігієнічні штучки» повинні вміти всі сучасні діти, починаючи з першачків.
У початковій школі ці навички можна розвивати в ігровій формі. Підлітки зазвичай і самі цікавляться різними техніками «управління собою». Дитина має стати компетентною щодо власної психіки — хіба це не природно? І навіть дивно, що раніше дітям ніхто про це не розповідав.
4. Допомога вчителям
На думку міністра освіти і науки Лілії Гриневич, щоб поліпшити психологічний стан вчителя, «шкільні психологи мають взаємодіяти не тільки з дітьми, а й з учителями». У новому Положенні вказано, що психолог має консультувати та надавати психологічну допомогу всім учасникам освітнього процесу. А ще — робити таку собі психологічну експертизу: сприяти вчителям в опануванні та розробці інноваційних освітніх програм і технологій. Наскільки педагоги зможуть сприймати психолога як людину, що здатна допомогти з емоційним перенапруженням, професійним вигорянням тощо? Поки що невідомо. На Заході теж лише зараз підійшли впритул до створення так званих команд благополуччя.
У школах, де вчителів навчають, як зняти стрес і повноцінно відпочити за невеликий проміжок часу, де чимало ідей для поліпшення атмосфери (мотиватори, обмін компліментами, приємні сюрпризи один одному), позитивний ефект першими відчули учні. Їхні успіхи в навчанні значно поліпшилися. Може, слоган «Дітей мають навчати щасливі вчителі» приживеться і в українських школах?

Сайти для педагогів і психологів: загальні

Шановні колеги!
В цьому розділі розміщено посилання на Інтернет-ресурси, орієнтовані на педагогів і психологів, в тому числі - спеціалістів з навчання і виховання дітей з вадами розвитку. Як правило, кожний сайт надає різні можливості: ознайомитись зі статтями, скористуватися довідником, обговорити проблему на форумі і т. ін.

В окремі підрозділи винесені сайти більш вузької тематики, присвячені проблемам навчання, виховання, лікування дітей з певним дефектом.


Українська асоціація корекційних педагогів
http://uasp.org.ua

Діти України
www.children.edu-ua.net/documents.php?section_id=122
Сторінка для освітян порталу "Діти України", містить посилання на ресурси мережі Інтернет, які можуть бути корисні педагогам, в тому числі - працівникам спеціальної освіти.

Острів Знань
http://ostriv.in.ua
Освітній шкільний інтернет-портал. Містить статті, методичні матеріали та ін. Є розділ "Навчання дітей з особливими потребами"
Товариство Живого Журналу, присвячене проблемам дефектології http://community.livejournal.com/defektologija

Товариство Живого Журналу "Спеціальна психологія"
http://community.livejournal.com/specpsy

Все для дитячого садка
www.ivalex.vistcom.ru
Методичні розробки, консультації для вихователів, конспекти занять, матеріали з безпеки життєдіяльності, ігри, казки, пісеньки; працює форум.

Освітній портал "Учеба" http://ucheba.com
Некомерційний інформаційний ресурс Російського Интернету для тих, хто професійно пов'язаний зі сферою освіти. Розділи: Посібники, Уроки, Методики.

Канадсько-українська мережа досліджень www.canada-ukraine.org
Сайт англійською та українською мовами, присвячений співробітництву в галузі спеціальної педагогіки.  Частина сторінок - ще в розробці. Електронний журнал  www.canada-ukraine.org/ukr_Journal.htm

А.Я.Психологія
http://azps.ru
Сайт містить статті з різних галузей психології, в тому числі - з дитячої психології http://azps.ru/articles/kid (фактично - гіперпідручник), тести, програми тренінгів, словник психологічних термінів, є розділ для батьків.

Дитячий психолог: психологія для спеціалістів www.childpsy.ru
Сайт є тематичним науково-методичним авторським проектом з вікової психології та деяких галузей дитячої психології. Містить публікації наукових результатів психологічних і педагогічних досліджень, призначені для широкого кола читачів: психологів, педагогів, студентів. Є матеріали з нейропсихології, педагогічної, клінічної, спеціальної психології, психодіагностики, з питань організації діяльності психологічної служби.

Енциклопедія шкільного психолога www.psihologu.info
Діагностична і корекційна робота: методики, корисні поради, статті; бібліотека психолога, документація. Каталог посилань, форум.

На допомогу психологу. Діагностичні тести і методики для дошкільного і шкільного віку www.psiholognew.com
Сайт призначений для студентів психологічних і педагогічних спеціальностей, шкільних психологів, педагогів і батьків. Містить психологічні методики для різних вікових груп, ігри і вправи на розвиток уваги, пам'яті, мислення і корекцію емоційної сфери, особистості, порушень спілкування, наукові та популярні статті, книги, посилання на корисні ресурси з психології.

Нейропсихологія дитячого віку www.psy.org.ru
Сайт створений співробітниками "Центру интелектуального розвитку дитини", заснованого на базі кафедри клінічної психології Московського Психолого-Соціального інституту. Містить статті, анотації книг з нейропсихології дитячого віку.
"Детисайт" www.detisite.ru
Психолого-педагогічне Інтернет-видання. Містить наукові та практичні матеріали з питань дитячої психології, педагогіки, медицини, запрошує до участі в дискусіях і семінарах. Розділи: психологія раннього віку, психологія навчання дитини, логопатологія, практика виховання дошкільників,  методичні матеріали.

Всеросійська інтернет-педрада http://pedsovet.org
Розділи сайту: "Інформація", "Технології", "Навчальні заклади", "Методика і досвід" та інші. Працює форум, в тому числі - розділ "Спеціальна (корекційна) освіта "

Inter-Педагогіка www.inter-pedagogika.ru
Сайт Ірини Хоменко для вчителів і батьків. Є бібліотека книг, методичних рекомендацій з педагогіки, психології дітей і підлітків; форум, можливість отримати консультацію.
Важкі діти www.otrok.ru
Сайт для вчителів, лікарів, батьків про порушення поведінки у підлітків, шкідливі звички, розлади шкільних навичок. Є бібліотека повнотекстових видань з теми, форум.

Російська Лекотека www.lekoteka.ru
Російська Лекотека - це система психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дітей з проблемами розвитку. Для спеціалістів пропонується нормативна документація, каталог обладання, ігрових і методичних матеріалів, відповіді на питання, інформація про курси.

Діти з особливостями розвитку www.specialneeds.ru
Сайт містить базу даних спеціальних закладів для дітей з особливими потребами м. Москви. Є статті з окремих питань спеціальної психології та педагогіки, форум.

Каталог медичних сайтів України http://ukrmed.org.ua
База даних-реєстр медичних ресурсів УкрНету, в якій зібрані всі відомі авторам сайту сторінки медичної тематики, які стосуються України.


Інформаційна медична мережа "Невронет"
www.neuronet.ru
Об'єднує сайти з неврології, психоневрології та суміжних галузей медицини. Загальний для сайтів усіх учасників мережі перелік посилань дозволяє швидко знайти необхідну інформацію.

Служба практичної психології освіти МО РФ http://psyinfo.ru
Офіційний сайт Федерації психологів освіти Росії.

Товариство казкотерапевтів http://skazkater.narod.ru
Є приклади терапевтичних казок, посилання на колекції казок.

Дитячий портал "Солнышко" www.solnet.ee
Проект орієнтований на три основні групи відвідувачів: на дітей (ігри, конкурси, казки, розмальовки, дитячий журнал, віртуальна школа, форуми); на батьків (on-line консультації з виховання, раннього розвитку і освіти дітей, обмін досвідом, форуми); на педагогів (скарбничка дидактичного та сценарного матеріалу, авторські методики і розробки).
Сторінка "Виртуальная школа" - уроки, тексти, ілюстрації за темами: готовність до школи, навчання історіі, математиці, російській мові, малювання і т.д. www.solnet.ee/school/index.html

Детский сад.Ру www.detskiysad.ru
Сайт для батьків і педагогів. Містить статті про фізичний розвиток дітей, про основи дитячої гігієни, про значення дитячих ігор у виховному процесі, про трудове виховання дитини, про организацію святкових ранків у дитячому садку, про деякі дитячі хвороби та про багато іншого.

Сторінки дитячого психолога Олени Прудіус http://eprudius.narod.ru/glavnaya.htm
Статті, рекомендації дитячого психолога; дидактичні, творчі, психокорекційні ігри, казки, каталог посилань.

Методики, конспекти

Діагностичні методики. Тести

Опис психодіагностичних методик на сайті Псі-шпаргалка http://psylist.net
Психологічний практикум http://psylist.net/praktikum
Стимульний матеріал http://psylist.net/stimulmat
Психологія дитини http://psylist.net/pedagog
Проективна техніка http://psylist.net/promet

Практичні рекомендації з проведення спостереження за дітьми (автор - Н.Семаго), розміщені на сайті газети "Школьный психолог" http://psy.1september.ru
Спостереження переглянути
Цілеспрямованість діяльності (регуляторна зрілість) переглянути
Рухова сфера (моторика) переглянути

Діагностика рівня сформованості загальнонавчальних вмінь і навичок школярів. М.Ступницька http://psy.1september.ru/article.php?ID=200600712

Методика оцінки рівня розвитку зорового сприйняття дітей 5-7,5 років. М.Безруких http://dob.1september.ru/2002/06/7.htm  Демонстраційні картки до методики http://dob.1september.ru/2002/07/14.htm

Найбільш типові тести для визначення ліворукості. По книзі М.М. Безруких «Леворукий ребенок»
http://dob.1september.ru/article.php?ID=200301604

Діагностика розвитку дітей від 3 до 10 років http://adalin.mospsy.ru/l_01a_00.shtml
Описи діагностичних методик, розміщені на сайті Психологічного центру "Адалін": діагностика пам'яті, уваги, мислення, навичок навчальної діяльності, особистості.

Матеріали з сайту Аuditorium.ru www.auditorium.ru
Дитяча психодіагностика (методичні рекомендації щодо вивчення готовності до школи), укл. Ю.В. Філіппова переглянути

Описи тестів з необхідним стимульним матеріалом з сайту А.Я.Психологія http://azps.ru/tests

Метод кількісної оцінки рухових, мовленнєвих і психічних функцій дитини для раннього виявлення затримки вікового розвитку
Джерело: Інтернет-видання "Медицинский научный и учебно-методический журнал" www.medic-21vek.ru
Частини:  1 , 2 , 3 , 4 , 5 .
Методика оцінки нервово-психічного розвитку дітей раннього віку, схвалена Мінздравом РФ. Результати проведення обстеження дозволяють провести диференційну діагностику відхилень у розвитку і на цій основі скласти для дитини індивідуальну корекційну програму.

Методика вивчення стану психофізичної готовності дітей із ДЦП до навчання з сайту Херсонського обласного центру реабілітації для дітей-інвалідів переглянути

Розвиваючі методики

Розвиваючі ігри і вправи з сайту "Адалін" http://adalin.mospsy.ru/l_01_00.shtml
Розвиток сприйняття, мислення, пам'яті, уваги, мовлення, творчих процесів, самоконтролю, читання, письма, рахунку, уявлень про оточуючий світ, моторики, дитячої обдарованості.

Розвиваючі ігри з сайту ДЕФЕКТОЛОГ.ru www.defectolog.ru

http://profi.org.ua/tests.shtml
http://aeterna.ru/test.php

тест Векслера дитячий варіант розумовий розвиток


методика Кеттелла спілкування

Немає коментарів:

Дописати коментар