До уваги учнів 10 класів!

УРОК № 42
Тема. Загальна характеристика провідних шляхів розвитку поезії середини ХІХ ст. Світоглядно-естетичні зрушення в мистецтві та літературі. Поняття про декаданс
Кожна людина є Всесвітом. Вона з ним народилася, і з ним помре.
Під кожним надгробком похована ціла всесвітня історія.
Г. Гейне
Великий німецький поет Г. Гейне писав: «Кожна людина є Всесвітом. Вона з ним народилася, і з ним помре. Під кожним надгробком похована ціла всесвітня історія» (звернення до епіграфа уроку). Саме тому в центрі літератури, мистецтва стало людське життя в усіх його різноманітних виявах, людина з її почуттями, мріями, переживаннями, з її світобаченням. Світоглядно-естетичні зрушення у свідомості людей знайшли своє відображення в літературі. Про це ми й говоритимемо на уроці.
¦ Пригадайте найважливіші історичні події середини ХІХ століття в Європі.
¦ Назвіть найвідоміші досягнення науково-технічного прогресу та природничих наук у середині ХІХ століття.
¦ Визначте найпопулярніші філософські, естетичні ідеї середини ХІХ століття
Романтичний напрям, що народився під знаком Великої французької революції 1789 року, найбільшого розквіту набув у першій третині ХІХ століття. Центром романтичного напряму стала поезія.
Поети-романтики й справді намагалися зазирнути у безодні Всесвіту, проникнути в діалектику людської душі й відкрити там небачений і таємний світ людського духу. У своєму прагненні обійняти неосяжне вони надзвичайно розширили обрії бачення світу в його просторових, часових та історичних вимірах. Такою є поезія Адама Міцкевича, Шандора Петефі, Джорджа Байрона, Генріха Гейне та ін. Із 30-х років ХІХ століття у Франції, а згодом і в усій Європі поширюється новий ідейно-художній напрям — реалізм.
¦ Пригадайте ознаки реалізму.
Але реалізм набув найбільшого розвитку у прозі. Поезія попрямувала до символізму.
В основі естетики символізму — романтична концепція «двох світів», згідно з якою весь навколишній світ — лише тінь, «символ» світу ідей. Ознаки, елементи символізму знаходимо вже у Шарля Бодлера, ранніх збірках Поля Верлена, у поезіях Артюра Рембо. Проте в той час про символістів знали лише у вузькому колі цінителів поезії.
На середину ХІХ століття припадає створення теорії «чистого мистецтва», яка проголошувала самоцінність художньої творчості, незалежність мистецтва від політики, суспільних вимог, виховних завдань. Представниками «чистого мистецтва» можна вважати поетичну групу «Парнас» у Франції, школу «чистого мистецтва» в Росії (творчість Федора Тютчева, Афанасія Фета та ін.).
2. Робота з літературознавчими поняттями
Літературне угруповання (школа) — об’єднання письменників на основі спільних ідейно-естетичних поглядів та творчих принципів, які реалізуються в художній практиці.
Декаданс, декадентство (у перекладі з латини — «спад»). Відзначається настроями безнадійності, неприйняття життя. Спирається на філософські ідеї Ф. Шатобріана й А. Шопенгауера. В основі — твердження, що цивілізація вичерпала себе і вступила в епоху спаду та згасання.
Основні ознаки декадансу:
    неприйняття дійсності;
     відмова від громадянського в мистецтві;
     культ краси як вищої цінності;
     містицизм, віра в надприродні сили;
     індивідуалізм;
     відмова від моралі буржуазного суспільства;
     надання переваги формі над змістом або повне його заперечення.
Естетичні принципи декадентства:
     поетизація слабкості, згасання, руйнації;
     індивідуалізм і естетство як бунт проти нелюдських принципів буржуазного суспільства;
     «мистецтво для мистецтва»;
     зовнішня правдоподібність.
Поняття «декаданс» не слід пов’язувати з яким-небудь конкретним літературним напрямом.
Риси декадансу найчіткіше виявилися у:
     французькому символізмі (П. Верлен);
     творчості натуралістів.
 
2. Аналітичне коментування
¦ Прокоментуйте поетичні рядки англійського поета Вільяма Блейка «Пісні невинності» (переклад С. Маршака).
В одно мгновенье видеть Вечность,
Огромный мир — в зерне песка,
В единой горсти — бесконечность,
И небо — в чашечке цветка.
 
VII. Домашнє завдання
Уміти характеризувати ідейно-естетичні зрушення в поезії середини ХІХ століття, знати про декаданс.
 


УРОК № 46
Тема. В. Вітмен — американський поет-новатор. Життєвий і творчий шлях письменника. Зв’язок його поезії з романтичними традиціями та трансценденталізмом

Повідомлення учня про США II половини XIX століття
У п’ятому класі ми ознайомилися із творчістю найвідомішого прозаїка США II половини XIX століття Марка Твена та його повістю «Пригоди Тома Сойєра».
Сьогодні відбудеться наше знайомство із найвідомішим, найоригінальнішим американським поетом, який надихав кілька поколінь шукачів нових шляхів у поезії — Волтом Вітменом. Із поетом, який (за власним зізнанням) «свідомо прагнув висловити опосередковано чи прямо кипіння, стрімке зростання, напруженість буття Сполучених Штатів,— провідні тенденції й події XIX століття, у цілому дух мінливого світу... часу, бо до цього духу... був причетний, ці події викликали... найжвавіший інтерес: вони завершували велику епоху... розчищаючи шлях новій, ще величнішій». Тому є природним, що весь позитивний дух, пафос молодої американської нації, яка будувала власну демократичну вільну державу, образно втілився на сторінках єдиної книги поета — «Листя трави», над якою він працював усе життя, яку перевидавав 9 разів, щоразу переробляючи та доповнюючи.
Народився Волт Вітмен у 1819 році неподалік Брукліна у родині міського ремісника — його батько був теслею. Хлопця виховували не лише батьки, але й вулиці великого торговельного та промислового Брукліна, куди сім’я невдовзі переїхала (невдовзі Бруклін став районом велетенського Нью-Йорка).
Як і в Марка Твена, шкільне навчання у Волта було недовгим. Дванадцятирічним він уже працював у друкарні. Тоді ж почав писати вірші. А в 17 років він уже був редактором власної газети! Заразом і її кореспондентом, друкарем та розповсюджувачем. Підробляв і сільським учителем, і співробітником редакцій, об’їздивши майже всю Америку. Багато читав, спостерігав. Захоплювався ідеями свободи й демократії, з надією дивився на Сполучені Штати як на землю, де може народитися нова, вільна людина.
Раптом сталося диво: звичайний 30-річний газетяр опублікував вірші, яких ще не знала не лише американська, але й світова поезія. Збірка «Листя трави» порушила всі звичні правила форми й змісту поезії, проголосила поетичну революцію: замість традиційних розмірів, рим — вільний вірш, верлібр, близький до звичайного мовлення, але багатий на порівняння, повтори, асоціації та образи. Перше видання викликало ворожу реакцію критиків, але збірку все ж помітили та оцінили.
У 1861 році у США вибухнула Громадянська війна, упродовж якої поет працював у військовій скарбниці, допомагав доглядати поранених у шпиталі. Свої почуття і враження Вітмен висловив у збірці «Бий, барабане!» Тяжким ударом для нього стало вбивство президента Лінкольна. Його пам’яті поет присвятив кілька віршів, серед яких найвідоміший для американських школярів — «О капітане мій, капітане!»
 
Волт Вітмен
 
2. Повідомлення учнів про президента США А. Лінкольна
3. Виразне читання вірша В. Вітмена «О капітане мій, капітане!»
Після війни Вітмен працював в урядових закладах, поки тяжко не захворів на параліч. Мешкав у будинкубрата у Нью-Джерсі, інколи влаштовував читання та лекції, зустрічі з шанувальниками, навіть здійснив подорож на Захід. У 1892 році поета не стало, проте зростає його слава як поета, з’являються послідовники.
Шукаючи «ключ» до таємниці людського буття, поет-початківець Вітмен знайшов його в поетичному узагальненні світового прогресу, під яким розумів поступове просування людини з царства Рабства до царстваСвободи. Волт Вітмен захоплювався ідеями письменників-романтиків і філософів-трансценденталістів, зокрема Ральфа Волдо Емерсона.
 
7. Повідомлення учня про Емерсона й американських трансценденталістів
1. Проблемне питання
¦ Чому ми говоримо про існування окремої американської літератури, адже письменники США писали й пишуть англійською мовою, що не набагато відрізняється від англійської у Великобританії?
2. Евристична бесіда
¦ Пригадайте українських і російських письменників, які писали верлібром.
¦ Висловіть свої враження від віршів, написаних верлібром.
 
VII. Домашнє завдання
Індивідуальне: вивчити напам’ять уривки зі збірки В. Вітмена «Листя трави» (за бажанням).
Для всіх: докладно ознайомитися із біографією Волта Вітмена, характеризувати його погляди, творчість; підготуватися до літературного диктанту.


 УРОК № 47
Тема. В. Вітмен. Збірка «Листя трави», її провідні теми й мотиви. «Пісня про себе» — програмовий твір поета. Звернення до вільного вірша (верлібру)
. «Література стає великою лише тоді, коли вона сприяє зростанню людських чеснот, послуговує благу мас, якщо через неї люди розкриваються один перед одним як брати»,— писав В. Вітмен. Поет убачав свій обов’язок у тому, щоб обезсмертити кожну істоту, предмет, навіть найнезначніший. Захищаючи власну унікальність, він відстоював унікальність іншої людини. І все це разом складало обожнення життя як єдиної, неповторної цілісності. Осягнути вершини й глибини вітменовської поезії, її філософію ми спробуємо сьогодні на уроці.
Літературний диктант
Примітка. Письмово, кожна правильна відповідь — 1 бал, перевіряється в парах
1. У який час та де жив і творив Волт Вітмен?
2. З якої родини походив?
3. Яку освіту здобув?
4. Назвіть три його основні професії.
5. Як називається головна книга В. Вітмена?
6. Скільки видань витримала ця книга? (
7. Ким вважали американці Вітмена?
8. Яке філософське вчення найбільше вплинуло на Вітмена?
9. Який вірш Вітмен присвятив своєму кумирові — президентові Лінкольну, відгукнувшись на його трагічну загибель?
10. Яким віршовим розміром послуговувався Вітмен? )
11. У чому полягала громадянська свідомість, гуманізм поета під час Громадянської війни у США? 
12. Коли Волт Вітмен досяг найгучнішої слави?
Усе в ній було незвичним — тематика, образи, характер, віршування, а головне — могутня, титанічна, усесильна постать поета. У ній переплелися романтичні й реалістичні, натуралістичні й символістські тенденції. Це — справа життя Волта Вітмена, збірка «Листя трави». Звідки така дивна назва? Якщо ви не бачили листя утрави, то, можливо, просто неуважно вдивлялися, не зливалися душею з природою? Адже листя трави — реальність «трансцендентна».
Один із кращих творів поета — «Пісня про себе».
Ліричний герой усвідомлює власну причетність до всього, що відбувається, почувається краплиною «океану натовпу». Зливаються воєдино його доля, доля нації, історичний досвід людства.
. Евристична бесіда
¦ Чому поет чує саме пісні, оглядаючи життя трудової Америки?
¦ Чи є краса, на вашу думку, у праці звичайних трудівників?
¦ Чи можна, на вашу думку, бути щасливим, не посідаючи помітного місця у суспільстві?
¦ У чому, на думку автора, полягає гармонія Всесвіту? Яку роль відіграє в ній людина?
¦ Як поет пояснює, що таке «трава»? Чи поділяєте ви таку думку?
 
6. Самостійна робота. Складання тез за підручником (або за лекцією вчителя) про особливості поетичної творчості Вітмена
Міні-дослідження
Учитель. Прокоментуйте висловлювання В. Вітмена: «Читач завжди мусить брати на себе свою частку роботи — тією ж мірою, якою я виконую свою. Я прагну не так утвердити або ж розвинути ту чи ту тему, як ввести тебе, читачу, до атмосфери цієї теми, цієї думки, аби ти сам здійснив звідти свій політ».
 
VII. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять кілька уривків із поезій В. Вітмена (за бажанням), уміти аналізувати твори поета.



18 коментарів:

  1. http://www.playcast.ru/view/10638933/baaa536942b8b0ee7557c1b5b8e877895673a9capl

    ВідповістиВидалити
  2. http://www.playcast.ru/view/10639007/ca8be314fd7bdbc18ad9208076cd74da5e33e8c6pl
    Андрей Ильченко

    ВідповістиВидалити
  3. http://www.playcast.ru/view/10639017/8d59faa9c759a3a91e64abdbd05d6a4b50a3bbd7pl

    Савич Вика

    ВідповістиВидалити
  4. http://www.playcast.ru/view/10639003/b2f79ddf55f6e218..
    Иванова Влада

    ВідповістиВидалити
  5. http://www.playcast.ru/view/10639050/4af81accd6486ced8cf837ed944a023dabf506fdpl

    ВідповістиВидалити
  6. http://www.playcast.ru/view/10639096/2a96e4d97d4dcc5affa24b6ce38268eda9090234pl
    Влада Васина

    ВідповістиВидалити
  7. http://www.playcast.ru/view/10639102/52fda44b28645e97f6c8f70c0a184de6c4c350fepl

    ВідповістиВидалити
  8. http://www.playcast.ru/view/10639191/70f9969ab03d6a3e0e8dacf455094e6a80df5105pl#none

    ВідповістиВидалити
  9. http://www.playcast.ru/view/10639296/d93dbb0a582279d19e76bb218d6fc9da1a26eec4pl

    ВідповістиВидалити
  10. http://www.playcast.ru/view/10639369/c13ea44d70efc44a8028ce015b73bc825c768becpl
    Свєтлинский Олег

    ВідповістиВидалити
  11. http://www.playcast.ru/view/10639416/a4ef357ca72766a74434272cf3e40b1ff2902a27pl

    ВідповістиВидалити
  12. http://www.playcast.ru/view/10639462/49866de120531e688874bfab4b8aacc7c329bac5pl

    ВідповістиВидалити
  13. http://www.playcast.ru/view/10639491/b6b46ccbc01219a295c43d4c8d0e53830919bf02pl

    ВідповістиВидалити
  14. http://playcast.ru/view/10639691/6f39308cc03184783d069783fcbb5d8407af403epl
    Варламов Сергей

    ВідповістиВидалити