пʼятниця, 5 лютого 2016 р.

Психологічний супровід діяльності навчально-виховного процесу передбачає цілеспрямовану, грамотно спрямовану роботу з усіма категоріями учасників навчально-виховного процесу – вчителями, учнями, батьками, громадськістю – з дотриманням принципу наступності з першого до одинадцятого класу.

    Система психолого-педагогічного супроводу ґрунтується на періодизації вікового розвитку дитини Е. Еріксона та концепції появи нових новоутворень особистості Д. Ельконіна і В. Давидова. Психолого-педагогічний супровід відстежує динаміку розвитку особистості кожної дитини і вивчає загальні тенденції й закономірності психічного, особистісного розвитку, процесів соціалізації та адаптації в період навчання і виховання з наступним проектуванням та здійсненням розвивально-корекційних впливів комплексного характеру.

    Змістом діяльності психологічної служби в цьому контексті є діагностика суб’єктів навчально-виховного процесу, розробка комплексних програм вирішення поставлених завдань, створення моделі психологічного супроводу для навчально-виховного закладу, різні види аналізу отриманих результатів.
   
ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1. Рекомендації батькам із підготовки дітей до школи.                                                                                                                                        
2. Знайомство з батьками майбутніх першокласників на перших батьківських зборах. 
3. Участь у підготовчих заняттях із майбутніми першокласниками: спостереження, діагностичний мінімум.    
  4. Організація батьківського всеобучу (останні батьківські збори): ігри, рекомендації, тести, які можуть використовувати самі батьки для розвитку та визначення рівня підготовки своєї дитини.   
  5. Групові консультації вчителів, які набиратимуть перші класи, про особливості навчання та
  6. Індивідуальні консультації батьків майбутніх першокласників за їхнім запитом.       
 7. Співпраця з практичними психологами сусідніх дитячих садків.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД  УЧНІВ 1-Х КЛАСІВ У ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ
1. Знайомство з першокласниками, спостереження за поведінкою учнів на уроках та після них.     
2. Просвіта батьків на батьківських зборах про основні труднощі періоду адаптації, тактику спілкування та допомоги дітям. 
  3. Анкетування та (або) діагностика батьків першокласників.    
4. Організація психологічної підтримки першокласників за допомогою ігор на знайомство, зняття психологічного напруження.             
5. Консультування вчителів, які працюють у перших класах щодо виниклих проблем навчання та виховання.              
6. Психологічна діагностика (психологічний мінімум) учнів перших класів: тривожність, самооцінка, агресивність тощо.     
7. Проведення консиліуму за результатами діагностики та процесу адаптації першокласників.                
8. Групова корекційно-розвивальна робота з учнями, які мають труднощі у навчанні, поведінці, спілкуванні з учителями та дітьми.    
9. Круглий стіл за результатами адаптації першокласники до умов навчання у школі.     
10. Індивідуальні консультації батьків за результатами діагностики й іншими питаннями адаптації учнів до навчання у школі.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД  УЧНІВ 4-Х КЛАСІВ
ПРИ ПЕРЕХОДІ ДО СЕРЕДНЬОЇ ЛАНКИ
1. Психодіагностика для виявлення учнів із низьким рівнем навчальних досягнень.        
2. Виступ на батьківських зборах «Як підготувати дитину до навчання у 5-му класі».                                                                                                                                                 3. Консультації майбутніх класних керівників за результатами психодіагностики.                 4. Корекційно-розвивальна робота з учнями з низьким рівнем навчальних досягнень.                                                                                                                                                                  5. Виявлення стилю роботи класних керівників учнів 4-х класів для можливого підбору у 5-му класі класного керівника зі схожим стилем.    
6. Участь у підборі класних керівників з урахуванням стилю роботи вчителя початкової школи.

               ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД  УЧНІВ 5-Х КЛАСІВ У ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ

1. Круглий стіл з учителями, які викладатимуть у 5-х класах «Допоможемо адаптуватися нашим п'ятикласникам».
2. Спостереження за учнями 5-х класів під час уроків та після них.     
3. Проведення великих психологічних ігор для об'єднання колективу.           
4. Виступи на батьківських зборах — ознайомлення батьків з особливостями молодшого підлітка, зі специфікою нової навчальної ситуації.                   
5. Проведення психодіагностичного мінімуму з учнями 5-х класів.           
6. Корекційно-розвивальна робота з учнями, які мають ознаки дезадаптації.                           
7. Індивідуальні консультації батьків за результатами дослідження процесу адаптації, надання допомоги батькам у розв'язанні проблем навчання та виховання.          
8. Участь у психолого-педагогічному консиліумі за результатами психологічного дослідження та проходження процесу адаптації п'ятикласників.

Психологічний супровід учнів  у передпрофільний (7-мі класи),         допрофільний (8—9-ті класи)  та профільний (10—11-ті класи) періоди
1. Участь психолога у батьківських зборах на тему «Особливості підліткового та юнацького віку. Психологічна підтримка в ситуації вибору профілю навчання».     
2. Семінар із педагогами «Вікові та психологічні особливості підліткового та юнацького віку в умовах вибору профілю».     
3. Профдіагностика учнів для вивчення нахилів, здібностей, інтересів, вибору профілю навчання.                     
  4. Просвіта батьків та учнів про професійні навчальні заклади та рівні профосвіти, перспективні галузі з урахуванням розвитку ринку праці.  
5. Ознайомлення батьків із підсумками профдіагностичної роботи з учнями. 
6. Ознайомлення педпрацівників із підсумками профдіагностичної роботи з учнями.                 
7. Ознайомлення учнів із підсумками профдіагностичної роботи.    
  8. Консультації, бесіди з батьками, учнями, пошуки альтернатив.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОФОРІЄНТАЦІЇ
1. Оформлення куточка профорієнтації у школі. 
2. Вивчення професійної спрямованості учнів 9-х класів.   
3. Вивчення професійної спрямованості учнів 11-х класів.      
4. Групові та індивідуальні консультації за результатами психологічної діагностики професійної спрямованості учнів 9-х та 11-х класів.       
5. Співпраця з обласним центром зайнятості.           
6. Виступи на батьківських зборах за результатами профдіагностики учнів 9-х та 11-х класів.          
7. Проведення профорієнтаційних ігор учнями 9-х та 11-х класів.   
8. Корекційно-розвивальна робота, визначення стратегії підготовки до майбутньої професії (якщо вистачає часу).

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ
1. Допомога класним керівникам у виявленні і розвитку творчих здібностей, інтересів, схильностей і здібностей учнів у природничо-наукових, гуманітарних, художніх, соціальних, технічних сферах діяльності для розробки індивідуальних програм розвитку здібностей і надання допомоги у професійній орієнтації.     
  2. Проведення психологічних занять для підлітків за темами «Психологія творчості» і «Психологія творчої особистості».      
3. Психологічне консультування учнів, педагогів, батьків із питань виховання та навчання обдарованих дітей.   
4. Організація і проведення курсів, тренінгів креативності, психологічних занять на основі спеціальних здібностей учнів, професійних інтересів, переважних стилів мислення.

Психологічний супровід учнів «групи ризику», робота з профілакТИки
негативних звичок,
правопорушень серед учнів
1. Участь у роботі Ради профілактики школи.   
2. Поглиблена психологічна діагностика дітей «групи ризику».         
3. Співпраця з міською, психолого-медико-педагогічною консультацією. 
  4. Корекційна робота з дітьми «групи ризику».    
5. Консультування батьків дітей «групи ризику» та учнів на внутрішньошкільному обліку.      
6. Участь у педрадах, круглих столах, семінарах тощо за тематикою виховання та навчання учнів із проблемами у поведінці.     
7. Просвітницька робота серед учителів, батьків та учнів (негативні звички, правові питання).

Психологічний супровід   учнів соціально вразливих категорій; сімей, які опинились у складних життєвих обставинах;                                             учнів, які стали учасниками або жертвами правопорушень
1. Ознайомлення педпрацівників та батьків із нормативними документами з цього питання.                                                                                                                                             
  2. Консультування сімей, які опинились у складних життєвих обставинах.         
3. Психологічна підтримка всіх категорій учнів, зазначених у соціальному паспорті школи.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД УЧНІВ ПІД ЧАС ЗНО

1. Тестування учнів 11-х класів для виявлення рівня активності, настрою для побудови подальшої корекційної роботи2. Психологічне корекційне заняття «Стрес. Фрустрація. Релаксація».                                   
3. Психологічна освіта через групові консультації учнів: загальні психологічні закономірності тестування, як найкраще запам'ятовувати матеріал.
4. Заняття психологічного тренінгу «Упевненість».                                                                               5. Підготовка рекомендацій учням для підготовки до ЗНО.                                                                  6. Вироблення індивідуальних стратегій підтримки для конкретних учнів із врахуванням їхніх індивідуальних особливостей: індивідуальні психологічні консультації тривожних учнів, учнів на індивідуальному навчанні, учнів із низькою самооцінкою, демонстративних, важких учнів.                                                                                                                                     
 
7. Складання рекомендацій для педагогів, учнів і батьків за результатами психологічних досліджень.                                                   
 
8. Групові консультації на батьківських зборах «Хвилюйтеся спокійно — у вашої дитини іспити».                                                     
 9. Виступ на зборах учнів і їхніх батьків «Як допомогти своїй дитині при підготовці і під час підсумкової атестації». Рекомендації для батьків.     
10. Індивідуальні консультації батьків із виниклих проблем, пов'язаних зі складанням тестів.                                                                                                                                          
11. Участь у педагогічній раді «Увага ЗНО!"
12. Індивідуальні консультації педагогів про способи забезпечення сприятливої психологічної атмосфери при проведенні ЗНО.      
13. Участь у виробничій нараді з рекомендаціями до психологічного супроводу процесу підготовки до ЗНО у школі. 14. Психологічна підтримка учнів при проведенні ЗНО безпосередньо перед тестуванням.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД АТЕСТАЦІЇ ПЕДАГОГІВ

1. Участь практичного психолога у засіданнях шкільної атестаційної комісії (як її члена).    2. Психологічна підтримка вчителів, яких атестують, «Атестація без стресів».   
 
3. Психологічна діагностика вчителів, яких атестують, для написання психологічної характеристики.  

Індивідуальне консультування за результатами діагностики учителів, яких атестують.

пʼятниця, 24 січня 2014 р.

10 фактів про психологів

                                                    Тыжпсихолог?
Есть фраза, от которой некоторые мои коллеги часто начинают приобретать нездоровый цвет лица, когда она звучит в их адрес. Я даже знаю нескольких, которые скрывают свое образование и подготовку, чтобы ее не слышать.
"Ты ж психолог!" - и праведный гнев на голову негодяя, который ведет себя аки простой смертный грешник, вместо выполнения святого долга.
Я предлагаю создать на каждом факультете психологии отделение, которое будет заниматься подготовкой особой специальности - тыжпсихологов. Они постепенно вытеснят всяких недоучек и лентяев из сферы, и, наконец, примирят ее с обывателем.

10 фактов, известных о них всем и каждому:

1) Тыжпсихолог - знаток человеческой натуры. Он настолько проницателен, что способен читать мысли. В том числе и тех людей, которых вообще никогда не видел. Поэтому вполне простительно для многих людей путать "телепат" и "тыжпсихолог".

2) Тыжпсихолог знает самый лучший способ решения любой проблемы, связанной с любым человеком. А главное, вам этот способ обязательно понравится.

3) Тыжпсихолог может убедить кого угодно в чем угодно. Тыжпсихолог!

4) Неудивительно, что тыжпсихологов стоит бояться. С ними вообще надо пожестче.

5) Тыжпсихологи все поголовно счастливы, всеми обожаемы и успешны. Особенно в личной жизни. Они вообще ни в чем не нуждаются для себя, осталось только облагодетельствовать человечество.

6) Сам факт существования и профессиональности тыжпсихологов обязывает их к тому, чтобы нести ответственность за любого, кто к ним обратился (даже в смысле просто заговорил). Ответственность за его чувства в первую очередь. Но и за благополучие в целом, разумеется, тоже.

7) Работа тыжпсихолога - давать советы. Это, собственно, его основное предназначение - он ведь должен знать, что для других лучше.

Думаю, вы не удивитесь следующему пункту, исходя из предыдущих:
8) Практически каждый тыжпсихолог - не настоящий. Кругом шарлатаны!

9) Поэтому "увидел шаолиньского монаха - ударь шаолиньского монаха"(с). Тыжпсихолог очень нуждается в проверке своего профессионализма.
Тут надо справедливо заметить, что и врач иногда рискует, представившись по профессии, сразу перейти к выслушиванию жалоб.

10) Тыжпсихолог несет ответственность за всех психологов мира. В том числе за тех, что в телевизоре. Их репутация - это его репутация. За психиатров тоже, зачем-то, несет.


10 советов от учителя

                                      10 советов от учителя:
1. Урок начинается с интереса ученика к предмету.
2. Прежде, чем объяснить, обрадуйте.
3. После того, как ученики заулыбались, заинтригуйте.
4. После того, как заинтриговали, объясните, зачем это им нужно.
 5. Передавайте своё удивление и восхищение тем, что вы объясняете.
6. Запоминается неожиданный пример.
7. Запоминается наглядное и то, что можно использовать.
8. Высший класс – когда ученик хочет переосмыслить вашу информацию и объяснить другим.
9. Хотят учиться не у того, кто хорошо знает предмет, а у того, кто показал, как он нужен ученику. 
10. Урок – не когда знающий объясняет незнающим, а когда собравшимся хорошо вместе. А что ещё и полезно – это следствие!

Больше советов - в книге "Искусство обучать" Манн, Иванов и Фербер

У чому полягає робота шкільного психолога?


Освітній процес, що відбувається в школі, створює передумови до ситуацій, в яких найчастіше потрібна участь психолога. У чому ж полягає робота шкільного психолога? У деяких школах він веде уроки психології, що є дуже корисним для виховання школярів. Проте основним завданням психолога в школі є діагностична і корекційна робота. До нього звертаються за допомогою у визначенні пізнавальних процесів учнів для діагностики та корегування уваги, пам'яті, мислення та емоційної поведінки дітей. В залежності від віку школярів ця робота включає в себе ігрові та рисункові методи. Психолог бере участь у проведенні позакласних заходів, таких як різні конкурси та класні години. В обов'язки психолога входить складання психологічної характеристики дитини, яка розкриває його розвиток і психологічне здоров'я. Визначення психологічного клімату в сім'ї, інтересів дитини так само входить в сферу діяльності шкільного психолога. До нього мають право звернутися не тільки вчителі і учні, а й батьки за допомогою у вихованні або виправленні яких або відхилень у своєї дитини. Так як школа - це перший досвід життя в соціумі для дітей, то нерідко виникають ситуації, в яких дитина змушена йти на конфлікти, як зі своїми однолітками, так і з учителями. Врегулювання таких ситуацій так само лягає на плечі шкільного психолога. Він зобов'язаний навчити маленького члена суспільства жити всередині колективу, знаходити компромісні рішення і виходи з конфліктних ситуацій. Велике значення має робота над виробленням у дитини власного позиціонування в навколишньому світі, його зізнатися сприйняття. Неправильно вважати, що психолог займається лише тестуванням, а уроки психології не обов'язкові і тільки забирають навчальний час. Справжня робота психолога полягає в допомозі розвитку логічного мислення дитини, умінні вибору з декількох можливих напрямів поведінки одного найбільш прийнятного в даній ситуації. Ці навички формують цілісну особистість учня, а в наслідку орієнтують його на успішне досягнення поставлених цілей.